Kassetten er en del af geargruppen og er en vigtig del af den samlede oplevelse når du er på cykeltur. Det er forholdsvis enkelt, at finde ud af hvilken kassette, der passer til resten af din geargruppe. Kassetten arbejder tæt sammen med cykelkæde og bagskifter, hvorfor den naturligvis skal passe perfekt sammen med disse. De to vigtigste faktorer er ”Speed” og ”T”. Speed står for antal gear bagpå, hvor T står for antal tænder der er på kassetten bagpå. Kender du disse tal kan du nemt finde den rette kassette.
Speed er betegnelsen for antallet af gearskift man skal kunne foretage på kassetten. Et gear = et tandhjul. Ergo vil en 10-speed kassette have ti tandhjul placeret tæt op af hinanden.
Tidligere var man begrænset af antallet af tandhjul i sine gearskift, men de sidste år er teknologien blevet så god, at man kan producere tynde tandhjul i stærke materialer der tillader at alle tandhjul sidder tæt nok samlet for en bagskifter. Desuden kræver det også en del af cykelkæden, da kassette og kæde til sammen skal kunne klare den mængde energi der sendes fra tråd, ned gennem cykelkæde og videre over i kassetten der sender kraften ud i hjulet og til sidst skaber fremdrift.
Det er store kræfter som kæde og kassette skal modstå, samtidig med at de i dag kan bygges utrolig kompakt. I dag kan man uden problemer købe 11 og 12-speed kassetter, altså 11 tandhjul placeret tæt op af hinanden, hvor en bagskifter stadig kan flytte kæden fra den ene yderlighed til den anden.
De forskellige tandhjul, har forskelligt antal tænder. Dette er naturligvis fordi størrelsen på tandhjulene varierer. Mange tænder betyder et lavere gear, få tænder er til de høje gear. Typisk noterer man det mindste og det højeste antal tandhjul, hvor resten så ligger et sted midt i mellem.
11-28 betyder altså, at det mindste tandhjul har 11 tænder, mens det største tandhjul har 28 tænder. Antallet af tænder afhænger af, hvilken cykel eller gearing du helst vil have. Der vil eksempelvis være flere tænder på en kassette der skal bruges til mountainbike i forhold til racercykelen. Dette skyldes at man generelt skal bruge lavere gear og bruge flere omdrejninger for at komme fremad, mens en racercykel har fokus på fart og dermed skal bruge færre tænder for at have højere antal omdrejninger.
Både Sram og Shimano er blandt markedets største producenter af geargrupper til både racercykler og mountainbikes. Det er dog sjældent at de to mærker producerer produkter som "taler sammen", altså kan bruges på tværs af brands. Oftest vil man have lettest ved at vælge de rigtige dele til cyklen, hvis man holder sig til et enkelt mærke. Man kan naturligvis supplere med andre brands der passer til både Shimano og Sram, men som udgangspunkt har man en mere sikker og enkel løsning hvis man vælger at holde alle komponenter i samme brand. Her skal vi naturligvis sige, at der findes undtagelser.
Deltag i vores konkurrencer og få del i de gode tilbud.