Cykelblog Header Gå til webshop
Gratis fragt til GLS Pakkeshop • Ved køb over 349,- Hurtig levering 365 dages returret Prismatch
4,8 / 5
Avatar
Mads Hjorth
Guides

Sådan får du din cykel klar efter vinterpausen

Skal du til at cykle igen efter en velfortjent vinterpause? Så er det en god idé at give din cykel et checkup inden du ruller ud på vejen eller i skoven. Find ud af, hvordan du får din cykel i topform lige her.

Selvom det stadig kan være koldt om morgenen, og at vejret ikke er til korte rør, så er det ikke for tidligt at få gjort din cykel klar til forårssæsonen. Og uanset hvilken stand du parkerede din cykel i, da du satte den i vinterhi, så er det en god idé at give den lidt kærlighed inden du tager den i brug igen.

Vi har gjort det nemt for dig og har lavet en liste med fire essentielle ting, som du kan gøre, hvis du vil være sikker på, at din cykel er i topform, når du tager den i brug igen.

Smør din kæde

En velsmurt cykelkæde er altafgørende for din køreglæde og ydeevne, og sidst men ikke mindst forlænger en velsmurt kæde levetiden på en lang række dele. Så har din cykel stået i hi, så start med at smøre kæden.

Er din cykelkæde fedtet og beskidt, eller vil du være ekstra god ved den, så rens den inden du smører. Det tager ikke lang tid, og du forlænger levetiden på kæden, kassetten, klingen, pulleyhjulene, bagskifteren og forskifteren. Du kan læse mere om, hvordan du gør lige her.

Men hvilken olie skal du smøre din kæde med? Er du hverdagscyklist, så kan du gå efter følgende: Er det vådt/fugtigt vejr og efterår/vinter, så gå med en våd olie som eksempelvis Finish Line Cross Country Våd Kædeolien.

Er det tørt vejr, så gå efter en tør olie som for eksempel Pedro’s Go!. Vi er selv rigtig glade for at bruge en allround olie som Morgan Blue Race Road. Den giver mange af fordelene fra både våd og tør olie, og kan bruges hele året. Du kan læse mere om for dele og ulemper ved de forskellige cykelolier, samt blive klogere på hvordan du smører din cykelkæde lige her.

Sørg for at få luft i cykeldækkene

Har din cykel stået stille, så tjek dæktrykket. Er der ikke luft nok i dine cykeldæk bliver det ikke kun hårdt at cykle, du risikerer faktisk også at punktere oftere, og samtidig med det, slider det også mere på dækkene. Det er heldigvis superlet at se om der er luft nok i dine dæk.

Det eneste du skal bruge, er en cykelpumpe med manometer såsom Topeak Joeblow Sport III fodpumpen, og så skal du selvfølgelig kende det anbefalede antal bar i dit cykeldæk. Er du i tvivl om, hvor mange bar, der skal i dit dæk, så kan du tit se det på siden af dækket.

Og så er det ellers bare at pumpe indtil manometeret på din cykelpumpe viser det anbefalede antal bar. Vil du blive klogere på hvordan du måler størrelsen på dit cykeldæk, hvad ETRTO betyder, hvordan du finder de rigtige dæk til din cykel samt hvor længe et cykeldæk holder, så læs Cykelshoppens dækguide lige her.

Få dit gearskifte til at køre som smurt

Har du udvendige gear på din cykel, så kan de efter en vinterpause godt trænge til at blive smurt. Er din cykels drivlinje (kassette, tandhjul og pulleyhjul) beskidt, og er du alligevel ved at rense din cykelkæde, så kan det altså godt betale sig også at gøre drivlinjen ren.

Har du en børste, et gammelt syltetøjsglas og noget kæderens, så går der altså ikke mere end 10 minutter, før du står med en totalt ren og skinnende drivlinje, der lige er klar til at smøre. Husk at vaske efter med varmt sæbevand og at tørre delene godt af med en klud.

Du kan slutteligt give din gearskifter en omgang Brunox Turbo-spray, hvis du virkelig vil have den til at spille maks. Trænger din geargruppe til at blive justeret eller dine kabler til en opstramning, så anbefaler vi, at du smutter forbi et cykelværksted.

Giv bremserne et eftersyn

Det er også en rigtig god idé, at du lige giver dine bremser et tjek, inden du ruller ud på vejen eller i skoven. Hvornår skal du så skifte dine bremser? Har du klassiske v-bremser, så skal du skifte dem, når rillerne på dine bremseklodser er slidt væk.

Har du skivebremser, så skift dem, når kaliberen er slidt 2/3 dele ned. Har du en rullebremse, så sørg for at smøre dem omkring en gang årligt med rullebremsefedt, så som Shimano rullebremsefedt. Har du cyklet vinteren over, så kræver dine bremser lidt ekstra kærlighed, hvilket du kan læse mere om lige her.

Tilbage til Cykelblog Gå til webshop