Cykelblog Header Gå til webshop
Gratis fragt til GLS Pakkeshop • Ved køb over 349,- Hurtig levering 365 dages returret Prismatch
4,8 / 5
Avatar
Mads Hjorth
Guides

Hold styr på din væske- og saltbalance i varmen

Elektrolyttabs er ikke kun for professionelle cykelryttere. Uanset om du træner i varmen, giver den gas til spinning eller kører konkurrence, så er det en god idé at smide en brusetablet med elektrolytter i din drikkedunk.

Når du cykler, sveder du. Det er kroppens måde at komme af med varmen på. Dermed mister du ikke kun væske, men også næringssalte. Måske du har prøvet, at en trøje, som du har svedt meget i, får hvide plamager, når den tørrer. Det er salt, som du har svedt ud gennem huden.

Træner du mere end en time ad gangen, giver den ekstra meget gas, træner i varmen eller sveder meget, så kan det være en rigtig god idé, at du tilsætter elektrolytter til vandet i din vandflaske for at sikre, at din væskebalance er i orden. 

Faktisk kan et væsketab på bare et par procent nedsætte din ydeevne med op til 20%! Mangel på væske og salt kan også lede til dehydrering, overophedning, krampe og kvalme for bare nævne et par ting.

Men hvad er det lige med de elektrolytter? Og hvorfor er de så vigtige for din væskebalance? Du kan blive lidt klogere på emnet her.

Hvorfor skal jeg bruge elektrolytter?

Det hele handler i bund og grund om væske- og saltbalance. Hvis ikke din krop har den mængde vand, den skal bruge for at få din hjerne, hjerte, muskler og led til at fungere optimalt, så underpræsterer du, fordi du er dehydreret. 

Har kroppen ikke de næringssalte (elektrolytter), som den skal bruge, så kan den ikke optage den mængde væske, som den har brug for, for at holde væskebalancen i vater. Kort fortalt: Uden den rigtige saltbalance i kroppen, kan du drikke alt det vand, du vil og stadig være dehydreret.  

Kommer du en elektrolyttab i din vandflaske, så er du altid sikker på, at din krop har de næringssalte den behøver for at optage den mængde væske, den skal bruge for at holde dig kørende.

Husk: Er du først dehydreret taget det lang tid at få væskebalancen i orden, og så er konkurrenterne kørt eller træningspasset ovre.

Sig farvel til kramper

Problemer med krampe i benene under eller efter din cykeltræning kan skyldes uorden i din væske- og saltbalance. Sveder du meget, og dermed har et stort underskud af salt og vand kan det være til irritere musklerne, og få dem til at trække sig sammen.

Dette sker især, hvis dit salttab er stort, da Natriumklorid indgår i dannelsen af nervernes signaler, som får muskler til at trække sig sammen. Der for kan det være en god idé at drikke væske med elektrolytter under og efter træning, hvis du vil undgå krampe.

Vælger du en brusetablet fra Danske PurePower, får du ikke kun de elektrolytter som din krop skal bruge for at undgå problemer med væske- og saltbalancen, du får også magnesium, der også er kendt for at nedsætte risikoen for krampe.

Hvor meget skal jeg drikke?

En ting er dehydrering, men overhydrering er heller ikke godt. Det gælder derfor om, at du laver en god strategi for væskeindtag, der passer til dine behov. Det er forskelligt, hvor meget væske og elektrolytter, du skal indtage, da det afhænger af vægt, muskelmasse, træningstype, temperatur og hvor meget du sveder.

Heldigvis kan du let få et godt billede af, hvor meget væske du skal indtage ved at udfylde Team Danmarks væsketest, som du kan finde her. I forhold til saltindtag er du på forholdsvis sikker grund, hvis du tilsætter en brusetablet med elektrolytter i din drikkedunk.  

Er par gode huskeregler er, at du skal sørge for at være i væskebalance før træning eller konkurrence. At du husker at drikke rigeligt med væske, når du træner ekstra hårdt, det er varmt eller du kører konkurrence. At du ikke bør drikke mere end 1000-1200 ml væske i timen, da din krop ikke kan optage mere, også selvom dit svedttab er større.

Mangler du brusetabletter? Tjek vores store ud valg af brusetabletter med elektrolytter lige her! Vi har et stærkt udvalg af branchens bedste mærker, som PurePower, High5, SIS og mange flere. 

Tilbage til Cykelblog Gå til webshop