Cykelblog Header Gå til webshop
Gratis fragt til GLS Pakkeshop • Ved køb over 349,- Hurtig levering 365 dages returret Prismatch stars
4,8 / 5 Stjerner på Trustpilot
Avatar
Marianne Krogh-Jespersen
Guides

Gearguide: Hvilke gear skal man købe?

Hvad skal man købe? 2X11 eller 1X12 gear?

Det er et spørgsmål, vi har fået stillet mange gange – hvad er bedst?

Her vil vi prøve at beskrive de forskellige gearmuligheder imod hinanden. Vi har også Shimanos nye topgruppe XTR 12 speed med i beregningerne.

Fordele (og lidt ulemper) ved begge typer

Når man skal vælge, hvilken geartype der vil være bedst for en selv, er det vigtigt at finde ud af, hvad ambitionen er. Fordelen ved 2X11 gear er, at der, på grund af de 22 gear, er et forholdsvis lille spring mellem gearene – der vil altid være et gear som passer til den udfordring, man har foran sig. Her skal man dog helst have bestemt sig for, om man vil køre på stor eller lille klinge foran, INDEN opkørslen starter. Ellers kan det give problemer undervejs, da det er skidt at skifte ned på lille klinge under fuld belastning.

En anden fordel ved de fleste 2X11 geargrupper er, at de passer på en almindelig HG friløbsbody, hvilket gør, at der et stort udvalg af eftermarkedsdele til fornuftige priser. Hvis man har SRAM gear med 10 tands (XD friløbsbody) klinge som mindste tandhjul på kassetten, er udvalget straks noget mindre, da XD body’en først er blevet mere almindeligt udbredt inden for de sidste par år.

XD body’en er også den som SRAM bruger med deres 12 speed Eagle geargrupper. Dog har SRAM gjort lidt af en genistreg, idet de med deres nye 12 speed NX Eagle geargruppe kører med 11-50 tands på kassetten - den passer nemlig på en almindelig HG body. Af samme grund kan man nu få 1X12 speed på en forholdsvis prisfornuftig cykel.

SRAM’s Eagle 12 speed geargrupper koster fra knap 3.300,- for en komplet NX gruppe, til 12.000,- for XX1 GOLD. Man skal dog her være klar over at evt. kranklejer ikke er inkluderet i kittet.

Forskellen på 1X12 og 2X11 gear er, at med f.eks SRAM Eagle XX1 har man 500% gearingsspænd (10-50T). Shimano Deore XT 2x11 gear (11-42T på kassetten + 26-36T på klingerne for) giver et spænd på 526% - altså har man lidt højere topfart og lidt lavere ”kravlegear”.

Med Shimanos nye XTR M9100 serie kan man få en gearing i 1X12, som hedder 10-51T på kassetten. Det giver altså et spænd på 510%. Shimano XTR m9100 har også fået en helt ny type friløbsbody, kaldet MicroSpline, som også kan køre med 10 tands som mindste tandhjul på kassetten. MicroSpline body’en er lækkert opbygget på et helt nyt princip, som er nærmest helt lydløst. Shimano XTR M9100 leveres også i en version med 2X12 gear - her får man et gear spænd på hele 612%! (10-45T på kassetten og 28-38T på klingerne for)

Hvad man er til er et spørgsmål om både behov og smag. Hvis man vil have små spring imellem sine gear, er 2X11 en fin løsning. Langt de fleste vil dog ikke have problemer med en 1X12 gears løsning, da man stadig har et godt udvalg af gear til rådighed – selv til de stejle bakker.

Shimano har også en 1X11 gears mulighed i deres SLX og Deore XT grupper. Her kan man få en gearing, som hedder 11-46T på kassetten – altså 418%. Denne gearing kræver dog ”gode ben”, for enten får man et højt 1. Gear, eller også får man en lav topfart alt efter størrelseb på den forreste klinge.

En anden fordel ved et 1 klinge set-up, er vægtbesparelsen på grund af det lettere kranksæt og den manglende forskifter og gearvælger. Der er desuden heller ikke så mange gear at fare vild i J

Spørgsmål? Ring eller skriv til os

Du er altid meget velkommen til at sende os en mail på info@cykelshoppen.dk eller give os et kald tlf. 73707870, hvis du har spørgsmål, eller der er andet, vi kan hjælpe med. 

Tilbage til Cykelblog Gå til webshop