Cykelblog Header Gå til webshop
Gratis fragt til GLS Pakkeshop • Ved køb over 349,- Hurtig levering 365 dages returret Prismatch
4,8 / 5
Avatar
Casper Sejersen
Guides

Gør din cykel klar til vinter - Sådan gør du

De fleste har prøvet at stille deres flotte, næsten nye cykel ind i skuret efter arbejde fredag, for så at finde kæde og tandhjul helt rustrøde mandag morgen. Et par enkelte turer på saltede veje og manglende smøring af cyklen er årsagen til problemet.

Undgå din cykel tager skade over vinteren

Når vejene bliver kolde, og is og sne gør sit indtog, er der nogle ting, der skal ordnes på din cykel, hvis den ikke skal tage skade. Mange cykler er i dag udstyret med komponenter, som antirustbehandlet kæder, skruer af rustfrit stål, aluminiumsfælge, styr og støtteben. Under normale omstændigheder kan disse fint klare sig i det danske klima. Den store synder er imidlertid vejsaltet, der kan ætse og danne flyverust på de ellers normalt rustfrie komponenter. De mest udsatte steder er typisk offentlige institutioner, såsom skoler, biblioteker, sportshaller, her bliver altid saltet ekstra meget. For at undgå dette er her nogle tips, som får din cykel nemt og godt igennem vinteren.

1. Gør din cykel klar til vinteren

En cykel er ligesom et par gode lædersko. En imprægnering får dig godt igennem vinteren. Du kan også “imprægnere” din cykel.

Snart med rengøringen

Start med at vaske den ren for snavs og fedt. Du kan sagtens bruge varmt vand og sulfo.

Kæden kan man rense i bund med en affedter, så som denne Finish Line Citrus Degreaser, eller man kan bruge det gode gamle tricks med petroleum og en tandbørste.

Nu kan smøringen begynde

Når din cykel er vasket ren for gammel fedt og snavs, kan smøringen begynde.

Start med at smøre kæde og tandhjul. Brug en god kædespray med teflon, da den binder bedre og ikke så nemt skylles af. Denne her kan eventuelt bruges: Bike Attitude Kædespray Teflon

Alle resten af de bevægelige dele

Derefter smøres alle bevægelige dele: Bremsekabler, bremsegreb og gearkabler smøres, hvor de kommer ud af kabel strømpen. På den måde kan man undgå risikoen for, at fugt trænger ind i kablerne, og disse fryser fast. Er der først kommet fugt i kablerne, er det nødvendigt at hive wiren ud, for at presse olie igennem yderkablet, således alt fugt fjernes.

2. Efter saltet er kommet

Så snart vejen er blevet kold, og der ligger is og sne, saltes vejene. Cykler du i områder, hvor der er meget salt, er det derfor vigtig, at du skylder og vasker din cykel jævnligt. Du kan med fordel benytte en vandslange og hurtig skylde cyklen ned. Herefter er det vigtigt at smøre kæden og de bevægelige dele, da olien under vask skylles af og metallerne derved er blottet for rustangreb.

Vask oftere end du tror

I hård frost reagerer saltet ikke lige så hurtigt på metallerne sammenlignet med temperaturer omkring og over frysepunktet. Den hyppige vask er derfor mest aktuel omkring de 0+ grader. I sådan klimaforhold og ved daglig brug af cyklen anbefaler vi en overskylning og smøring én til to gange hver 14 dag.

Nem cykelvask på tankstationer

En del tankstationer tilbyder, at man kan låne udstyr til at vaske sin cykel med. Dette gør det nemt, hvis man bor i lejlighed og ikke så nemt har adgang til udendørs vandhane.

3. Smør cyklen mere end rigeligt, hvis du ikke har mulighed for at vaske den

Hvis du ikke har tid eller mulighed for at vaske din cykel, er en mulighed at lægge et tykt lag olie på kæden og de bevægelige dele. Dette vil samle en del skidt og snavs, men olien vil mindske rust og saltskader betydeligt. Når foråret kommer, kan du så med fordel booke et eftersyn hos os, eller indlevere cyklen hos den lokale cykelforretning og bede dem om at lave en afrensning og smørring. På en cykel med udvendige gear vil prisen være omkring 2-400 kr., såfremt der ikke er opstået skader på kæde og lignende.

Kør forsigtigt!

Tilbage til Cykelblog Gå til webshop