Overvejer du en elcykel eller har du allerede købt en? Så får du her alle tips og tricks til hvilket batteri til elcykel du skal købe alt efter dine behov, samt hvordan du bedst holder vedligeholdelse af batteri til elcykel, inden det ender ud i elcykel batteri renovering.
Du bør sætte dig ind i hvilke funktioner og dele din fremtidige eller nuværende elcykel har. En af de vigtigste dele herpå er et elcykel batteri, dens ydeevne måles i watt pr time - altså jo flere watt desto længere tid før batteriet løber tør. Generelt har et elcykel batteri i ca. 3-6 års levetid, hvis du vedligeholder det. Det får du tips til hvordan i sidste afsnit.
Batteriets størrelsen kan variere meget, og det har en indflydelse på hvor langt du kan køre. Du bør tage stilling til hvor langt du har brug for at køre i hverdagen, altså fx rækkevidden mellem hjem og arbejde. Andre faktorer såsom vægt, gearskift, vejr, bakker, hastighed, dæktryk, vejen osv. spiller også en væsentlig rolle for brugen af dit elcykel batteri. Vi anbefaler at hvis du skal køre 100 km, så overvej et batteri med rækkevidde op til 125 km eller endda 150 km, så du er sikret ikke at løbe tør inden du kommer hjem igen.
Det kan lyde så teknisk at skulle vælge batteri til elcykel, men når vi snakker volt (V) og amperetimer (Ah), så betyder det bare at jo flere V og Ah betyder at du kan køre længere på batteriet, inden det skal oplades igen. Batterikapaciteten, Watt timer (Wh), kan altså beregnes ved at bruge formlen: V x Ah = Wh. Du kan altså læse om batteriets specifikationer, hvis du er i tvivl om rækkevidden på batteriet.
Der er tre elcykelmotore; forhjulsmotor, centermotor og baghjulsmotor. Der er forskel på hvad du som cyklist har brug for af elektroniske sensorer for at aktivere motoren. Vi vil give dig en forklaring på disse tre motor placeringer, for at du får den bedste forudsætning for at finde det batteri, der passer bedst til dine behov.
Dette er den mest populære motortype med en motor, der er placeret i forhjulet. Den egner sig bedst til kortere ture, og ældre cyklister eller cyklister der mangler styrke af musklerne i benene, fordi sensoren i forhjulet kræver minimal pedalkraft fra cyklisten for at opnå maksimal assistance. Ulempen ved denne slags motor er at cyklen kan være tungere at styre, da motorens vægt er placeret på forhjulet. Her er det fordelagtigt at afbalancere vægten ved, at batteriet er placeret på et bagagebære bag på cyklen. Se elcykler med forhjulsmotor.
Fordele:
Kræver mindre kraft i pedalerne
Billigere end center- og baghjulsmotor
Støjsvag motor
Ulemper:
Ikke særlig egnet til bakker
Køre ikke så langt på en opladning som centermotor
Vær ekstra opmærksom under bremsning og i sving
Denne motortype er placeret mellem pedalerne, og den er den stærkeste type af de tre. Den egner sig bedst til længere ture, hvor man får en stabil og jævn kørsel - næsten som en almindelig cykel. Grunden til dette er at sensoren, der måler kraften i pedalen, registrerer hvor hårdt du træder, og derefter justerer niveauet af assistance fra motoren. Dette gør altså også, at der spares på batteriet og den holder længere. Se elcykler med centermotor.
Fordele:
Naturlig oplevelse - næsten som at køre på en almindelig cykel
Stærk motor
God vægtfordeling
Det er ikke besværligt at skifte hjul, da motoren sidder mellem pedalerne
Længere rækkevidde end for- og baghjulsmotor
Ulemper:
Højere pris
Denne motor er placeret i baghjulet, men minder meget om forhjulsmotorer. Det er blot mere med en følelse af at blive skubbet frem for at blive trukket. Den egner sig bedst til bakker, men kan også sagtens fungere på fladt terræn. Motorens vægt er placeret på baghjulet, hvor det er fordelagtigt at afbalancere vægten ved, at batteriet er placeret på stellet eller på et bagagebærer foran på cyklen. Se elcykler med baghjulsmotor.
Fordele:
Føles som et skub bagfra
Støjsvag motor
Stærk assistance fra motor
Ulemper:
Kan kræve mere vedligeholdelse pga. placeringen af motoren
Ikke så lang rækkevidde som centermotor